Impulse Art Management

Sumatrakade 1039
1019 RD Amsterdam
The Netherlands
P +31 20 626 6944
info@impulseartmanagement.nl
Member of the International Artist
Managers’ Association (IAMA)
NL EN

Het Sonsbeekensemble Ensembles/ orchestra


Het Sonsbeekensemble bestaat uit gepassioneerde strijkers (geformeerd rond Diederik Ornée) die in de nabijheid van het Arnhemse Sonsbeekpark wonen. De leden hebben elkaar ontmoet in Het Gelders Orkest en maken sindsdien graag samen kamermuziek. Naast hun vaste baan in Arnhem spelen ze in ensembles en orkesten als het Concertgebouworkest, het CelloOktet Amsterdam, het Combattimento Consort en de Bayerische Staatsoper. Ze concerteren over de hele wereld, zowel solistisch als in kamermuziekverband.

In licht wisselende samenstellingen houden ze zich behalve met strijkkwintetten bezig met de grote werken voor klarinetkwartet, -kwintet en strijksextet.


Leden van het Sonsbeekensemble:

Arthur Ornée en Winnie Hanel, viool

Bart Peters, altviool

Mariette Freijzer, cello


Diederik Ornée is een bijzonder veelzijdig klarinettist. In allerlei combinaties en met veel verschillende historische en moderne instrumenten is hij regelmatig te horen in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk, Zwitserland en Hongarije. Hij is vaste klarinettist bij Anima Eterna o.l.v. Jos van Immerseel en speelt bij Het Balletorkest, Holland Opera, Apollo Ensemble, Orfeo Orchestra Budapest en vele andere ensembles en orkesten. Met zijn eigen Rodion Trio won hij verschillende nationale en internationale kamermuziekconcoursen. Diederik is als docent verbonden aan de jaarlijkse Zomercursus Woudschoten.


Diederik Ornée & Sonsbeek Ensemble – programma 1: ca. 60 minuten

Het klarinetkwintet van Johannes Brahms is een van de bekendste en belangrijkste werken voor deze bezetting in de geschiedenis van de kamermuziek; dat is een goede reden om dit meesterwerk steeds opnieuw weer uit te voeren, op te nemen en te blijven onderzoeken. Gelukkig bestaan er nog héél veel andere werken voor dezelfde bezetting die zeer de moeite waard zijn, maar soms zijn die volkomen onbekend gebleven... Dat gaat op voor het kwintet van Johannes Paul Thilman, een twintigste-eeuws componist die we graag naast Brahms op het programma willen zetten. We vertellen u tijdens het concert in woorden en muziek waarom Thilman het verdient om gespeeld te worden!


J.P. Thilman (1906 – 1973)                          kwintet voor klarinet en strijkkwartet op.73

                                                                       Langsam, mit Trauer

                                                                       Sehr lebhaft

                                                                       Ziemlich breit (Passacaglia)

 

J. Brahms (1833 – 1897)                             kwintet voor klarinet en strijkkwartet in b klein, op.115

                                                                       I. Allegro

                                                                       II. Adagio

                                                                       III. Andantino – Presto non assai, ma con sentimento

                                                                       IV. Con moto


 Diederik Ornée & Sonsbeek Ensemble – programma 2: ca. 60 minuten

Glazunov en Reger: tijdgenoten van elkaar die allebei op geheel eigen wijze een bijdrage hebben geleverd aan het repertoire voor klarinet en strijkkwartet. Twee stukken voor dezelfde bezetting maar van zeer verschillende aard: Glazunov schreef zijn éendelige rêverie orientale op jonge leeftijd, Reger’s kwintet is zijn laatst voltooide werk. De rêverie is een op zichzelf staand werk, terwijl het kwintet van Reger schatplichtig is aan de beide beroemde klarinetkwintetten van Mozart en Brahms: hoewel vooral het werk van Brahms in het gehele oeuvre van Reger een belangrijke rol speelt, zocht hij aan het einde van zijn carrière naar een eenvoudiger stijl à la Mozart. Met de variatievorm als laatste deel sluit Reger duidelijk aan bij de traditie van zijn grote voorgangers en voorbeelden.

 

Het zijn twee weinig gehoorde stukken, die hun eigen plek op het concertpodium ten volle verdienen!

 

 

A. Glazunov (1865 – 1936)                          rêverie orientale voor klarinet en strijkkwartet

                                                                      


M. Reger (1873 – 1916)                                kwintet voor klarinet en strijkkwartet in A groot, op.146

                                                                       Moderato ed amabile

                                                                       Vivace

                                                                       Largo

                                                                       Poco allegretto