Impulse Art Management

Sumatrakade 1039
1019 RD Amsterdam
The Netherlands
P +31 20 626 6944
info@impulseartmanagement.nl
Member of the International Artist
Managers’ Association (IAMA)
NL EN

Mariana Izman* Piano

“...a born story-teller, combining a rare delicacy of touch with a remarkable intensity of feeling...”

Als prijswinnares van het eerste Europese Piano Concours ‘Grand Prix Vlado Perlemuter’ in Frankrijk en het Dinu Lipatti Piano Concours in Boekarest, wordt Mariana Izman door de pers geprezen als “geboren verhalenverteller” (Albert Bruggen). Zij combineert “sensueel spel met een geweldige onderhuidse stuwing” (Jos Ruiters) en “stelt haar grote pianistische gaven helemaal in dienst van de muziek” (Rinus Groot). 

Haar grote affiniteit met de muziek van Robert Schumann komt onmiskenbaar naar voren in haar cd’s met belangrijke werken als Kreisleriana, Davidsbündlertänze en Concert sans Orchestre, die ook door de internationale pers zeer lovend zijn ontvangen. Haar meest recente CD met de twee pianosonates van Sergej Rachmaninov werd in Nederland, Frankrijk en België een groot succes genoemd. Ze voelt een diepe verwantschap met de Franse muziek van het fin-de-siècle, met name Debussy en Ravel, en voerde deze uit in veel Europese landen (o.a. tijdens het Ravel Festival in Saint-Jean-de-Luz) en het Midden-Oosten. 

Haar brede talenkennis en enorme nieuwsgierigheid naar de Europese cultuurgeschiedenis stellen haar in staat grote werken uit de literatuur in het origineel te leren kennen. Als ervaren liedduopartner zoekt zij naar de interactie van tekst en muziek en presenteert ze programma’s waarin poëzie en theater een belangrijke rol spelen. Zo gaf ze samen met de Roemeense acteur Ion Caramitru concerten in het Lincoln Center (NY), Boston, Parijs en veel Roemeense steden. Ze speelde Bachs Das Wohltemperierte Klavier in de Grote Zaal van De Doelen, terwijl danser Cesc Gelabert de beroemde choreografie van Gerhard Bohner ten uitvoer bracht. Ze trad op met bariton André Morsch tijdens het YPF-festival in november 2013 in het Muziekgebouw aan ’t IJ, waar ze liederen van Duparc, Debussy en Ravel op een Erard-vleugel uit 1896 ten gehore bracht. Met Mattijs van de Woerd en ook Henk Neven speelde ze Schuberts Winterreise op verschillende locaties in Nederland. 

Mariana Izman trad als soliste op in pianoconcerten van Mozart, Beethoven, Grieg, Chopin, Schumann en Ravel, onder meer met het Nederlands Philharmonisch Orkest, het Residentie Orkest, het Koninklijk Philharmonisch Orkest van Vlaanderen, het Nationaal Orkest van België en het Nationaal Radio Orkest van Roemenië. Hiernaast gaf zij vele recitals in de belangrijke zalen van Nederland, zoals het Muziekgebouw aan ‘t IJ, de Grote en Kleine Zaal van Het Concertgebouw te Amsterdam, De Doelen in Rotterdam, de Philharmonie in Haarlem en de Oosterpoort in Groningen. 

Als kamermusicus speelde ze met violisten Vesko Eschkenazy en Tjeerd Top (beiden concertmeesters van het Concertgebouworkest), het Lendvai String Trio en het Amsterdam String Quartet. Recent uitgevoerde werken zijn vioolsonates van Mozart, Beethoven, Szymanowski and Franck, cellosonates van Britten en diens leermeester Frank Bridge, het Pianokwintet van Schumann en pianokwartetten van Brahms en Dvorák. Met pianist/dirigent Pieter-Jelle de Boer vormde ze vele jaren een succesvol pianoduo. Zij speelden op het Prinsengrachtconcert in Amsterdam en wonnen het Vriendenkrans Concours van het Concertgebouw en het Koninklijk Concertgebouworkest.

Mariana Izman is geboren in Chisinau, Moldavië en begon haar muziekopleiding op 6-jarige leeftijd. Op haar achttiende verhuisde ze naar Nederland om haar studie aan het Conservatorium van Amsterdam voort te zetten. Ze studeerde in 2002 met onderscheiding af bij Marcel Baudet. Daarnaast volgde ze lessen van wereldberoemde pianisten zoals Murray Perahia, Emanuel Ax, Mitsuko Uchida and Richard Goode. Sinds 2010 geeft ze pianoles op de prestigieuze Yehudi Menuhin School in Engeland. Ze bespeelt een Steinway vleugel, haar ter beschikking gesteld door het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds.


oktober 2017