Impulse Art Management

Sumatrakade 1039
1019 RD Amsterdam
The Netherlands
P +31 20 626 6944
info@impulseartmanagement.nl
Member of the International Artist
Managers’ Association (IAMA)
NL EN

Marijje van Stralen* Sopraan

De Nederlandse sopraan Marijje van Stralen studeerde aan het Conservatorium van Amsterdam bij Margreet Honig en het Curtis Institute of Music in Philadelphia, William Riley, New York. Ze werd geselecteerd voor de Britten-Pears School of Advanced Musical Studies in Aldeborough. Ze was lid van het ensemble van de internationale Opera Studio Nederland en zij won de publieksprijs én was finaliste op het Christina Deutekom Concours.

 Opera

Zij is succesvol in een ongekend breed repertoire: van de meeslepende opera’s van Lully en Purcell tot en met nieuw werk van toonaangevende componisten als Jonathan Dove, Louis Andriessen, Richard Rijnvos en Philippe Boesmans. In de ZaterdagMatinee was Marijje van Stralen soliste in o.a. de wereldpremière van Legende van Peter-Jan Wagemans o.l.v. Jaap van Zweden en o.l.v. Frans Bruggen in de opera Les Indes Galantes van Rameau. Zij zong in de opera Reigen van Boesmans met diverse uitvoeringen in Nederland en Parijs. Marijje zong in de opera After Life van Michel van der Aa (Melbourne festival) en was verder te horen in de titelrol van Mandolino van Ron Ford met het ensemble van het Radio Filharmonisch Orkest, bij het Nederlands Philharmonisch Orkest in de rol van Frasquita (Carmen) o.l.v. Kreizberg en bij het BBC Ulster Orchestra in Dances van Louis Andriessen. In de Amsterdamse Robeco Zomerconcerten zong zij in opera’s van Mozart, Bastien und Bastienne (Bastienne) en Der Schauspieldirektor (Mme. Silberklang), met het Radio Filharmonisch Orkest o.l.v. Gerard Korsten en Het Gelders Orkest o.l.v. Jan-Willem de Vriend.

Marijje van Stralen zong onder meer bij operahuizen als De Nationale Opera en de Nederlandse Reisopera. Zij zong daar rollen als Pamina in Die Zauberflöte (Ernst Theo Richter productie) (Mozart) Adèle in Die Fledermaus (Johann Strauss), Lucia in The Rape of Lucretia (Britten), diverse Mozartrollen waaronder Pamina en Blondchen (in Die Entführung aus dem Serail),  Bastienne in Bastien und Bastienne, Mme. Silberklank in Der Schauspieldirektor, Belinda in Dido and Aeneas (Purcell), Mädchen in Der Kaiser von Atlantis (Victor Ullman), Princesse in L'Enfant et les Sortilèges (Ravel), Silvie in Gounods La Colombe, Polly in Down in the Valley (Kurt Weill), Ling in Het Monster met de twee Ruggen (van David Dramm en Hafid Bouazza), en Niece in Peter Grimes (Britten). Verder zong zij de rol van Flora in Tosca en was zij te horen in A Midsummer Night’s Dream (Britten), Bizets Carmen (Frasquita),  Puccini’s Tosca (Shepherd), Ravels L’Enfant et les Sortilèges (Princesse), Johann Strauss’ Die Fledermaus (Adèle), Brittens The Rape of Lucretia (Lucia) en Martijn Padding/Friso Haverkamp’s Tattooed Tongues (wereldpremière). Reclining Woman (Astrid Kruisselbrink) en Riders to the Sea (Vaughan Williams), Les Aventures du Roi Pausole van Arthur Honegger en Phaëton van Lully. Zij zong de rol van Saskia in de opera Writing to Vermeer van Louis Andriessen bij het Nationaal Jeugd Orkest o.l.v. Reinbert de Leeuw en werkte mee aan deze productie in Amsterdam en het Lincoln Center in New York.

 

Dirigenten en orkesten

Marijje van Stralen heeft gewerkt met dirigenten als Jaap van Zweden, Richard Bradshaw, Roy Goodman, Reinbert de Leeuw, Kenneth Montgomery, Ed Spanjaard, Yakov Kreizberg, Joel levi en Jan Willem de Vriend en met ensembles en orkesten zoals het BBC Ulster Orchestra, het Radio Kamer Orkest, het Nederlands Philharmonisch Orkest, philharmonie zuidnederland, Het Gelders Orkest, Noord Nederlands Orkest (Die Fledermaus), Vlaams Radio Orkest, Orkest van het Oosten (Mendelsohns Ein Sommernachtstraum), het Nieuw Ensemble, Nederlands Blazers Ensemble, Ensemble Sospeso New York, het Combattimento Consort Amsterdam, Nationaal Jeugd Orkest, Nederlands Studenten Orkest, Insomnio, Opera Trionfo, Matangi Quartet, Cello8tet Amsterdam, Asko|Schönberg, Ives Ensemble en Amsterdam Sinfonietta. Robin de Raaf schreef De Vlucht van de Magiër voor haar ensemble waarvoor hij de Gaudeamus Compositieprijs won. Louis Andriessen schreef in opdracht van de BBC The New Maths voor haar ensemble ELECTRA (tot 2005). Onder leiding van Jed Wentz is Marijje van Stralen op cd te horen als Sifare in de Mozartopera Mitridate. In 2015 zong zij met groot succes Schubertliederen met het Orchestre de Picardie olv. Arie van Beek en een grote tournee met een kinderprogramma met het Noord Nederlands Orkest.

Verschillende festivals

Marijje van Stralen trad op in diverse grote zalen en op toonaangevende festivals waaronder het Barbican en South Bank Centre (Londen), het Pontino Festival (Italië), Berliner Festwochen, Musikfabrik, Agora Festival (Parijs), het Sonic Evolutions Festival in New York (Lincoln Center), het Cordoba Festival, Robeco Zomerconcerten te Amsterdam, maar ook op het Franse festival L’Art Lyrique et Musique Ancienne (Purcell’s King Arthur). Met het Combattimento Consort was zij te horen op het Bach Festival Amsterdam, de Cello Biënnale Amsterdam, het Grachtenfestival (diverse opera’s waaronder Pig and Greed van Jonathan Dove, Riders to the sea van Vaughan Williams) en het Carmel Bach Festival in San Francisco. Marijje was te horen in de voor haar geschreven opera Die Kammersängerin van Richard Rijnvos, waarvoor hij de Matthijs Vermeulenprijs ontving tijdens het Holland Festival, de Nederlandse Muziekdagen, in Hannover, November Music, etc. Marijje zong in Het Concertgebouw in de Robeco Zomerconcerten, diverse kamermuziekserie’s in de Kleine Zaal en in de AAA-serie, op de 80ste verjaardag van Sofia Goebaidoelina met Asko| Schönberg o.l.v. Reinbert de Leeuw.

 Oktober 2017