Laura Bohn was the heart of the show. […] Her lush soprano slithered through the space, always immediate and present. (Bachtrack, 14 augustus 2016 – Por Ilana Walder-Biesanz)
De Amerikaanse sopraan Laura Bohn wordt alom geprezen vanwege haar veelzijdige podiumprésence, krachtige zang en brede repertoire.
Opleiding
Laura Bohn volgde een zang- en theater-opleiding in Rome en Reggio-Emilia, Italië. Verder studeerde zij aan de Dell ’Arte International School of Physical Theater, behaalde de BFA-graad Zang aan het California Instute of the Arts en de titel Master of Music aan de Manhattan School of Music.
Onderscheidingen
Laura Bohn was een young artist in het Teatro Real in Madrid (2009-2010) en Syracuse Opera in New York (2008). Zij ontving de Luciano Pavarotti Memorial Scholarship om te kunnen studeren aan het gerenommeerde International Vocal Arts Institute in Tel Aviv, Israël (2010). Bohn was finaliste van de Lotte Lenya Competitie in 2009.
Seizoen 2018/2019
Hoogtepunten in seizoen 2018/2019 zijn onder meer Laura Bohns debuut met de Los Angeles Philharmonic als sopraansoliste in Leonard Bernsteins Mass, onder leiding van Gustavo Dudamel; en haar terugkeer als cover-invaller bij The Dallas Opera in Michel van der Aa’s 3D-opera Sunken Garden (Iris Marinus), in navolging van haar cover voor The Turn of the Screw (Governess) in 2017.
Zij maakt haar debuut op het Mostly Mozart Festival 2018 o.l.v. Louis Langrée in Bernsteins Mass en is komend najaar te horen als solist in The Bernstein Celebration Tour met het Millenium Jazz Orchestra op de grote Nederlandse concertpodia. Verder is Laura in Boston te zien in On Behalf of a Madman, een pastiche-opera met werken van Mozart tot Rossini, met The Grand Harmonie Orchestra; en zij zingt Barbers Knoxville: Summer of 1915 in recitals in het noordwesten van de Verenigde Staten.
Hoogtepunten
In 2017 maakte Laura Bohn een tournee door Nederland en België, waaronder haar rentree op de Operadagen Rotterdam, als Bellini’s Norma in Before I Die met I Solisti del Vento (BE) en Kameroperahuis (NL). Verder maakte ze haar roldebuut in Poulencs one-woman tour-de-force La voix humaine in National Sawdust, Brooklyn; en The Seven Deadly Sins (Anna I) van Weill/Brecht met Festival Opera in Californië.
Opera & concerten
In eerdere seizoenen was Laura Bohn te zien in de eerste Noord-Amerikaanse uitvoering op historische instrumenten van Beethovens Fidelio (Marzelline) met Grand Harmonie in Princeton; het monodrama Black Water met het Center for Contemporary Opera in Symphony Space, New York; Adès’ Powder her Face bij de West Edge Opera in Oakland; UKSUS (Fefjulka) met Erling Wold Fabrications in San Francisco; Händels Semele (Ino) op de Operadagen Rotterdam; Chapter 22 (Lucha); Hopscotch (Desperation) met The Industry in Los Angeles; en verder concerten met het Residentie Orkest, SacroProfano Baroque Ensemble in New York en het Isaura String Quartet in Los Angeles.
Laura Bohn heeft een voorliefde voor het werk van eigentijdse componisten. Zo vertolkte ze onder andere de rol van John F. Kennedy’s maîtresse Mary Pinchot Meyer in de première van Le Barons LSD; The Opera in Walt Disney Concert Halls REDCAT theater; Jezebel op het BRIC’s Look and Listen Festival in Brooklyn; en maakte ze haar BIMhuis-debuut in Amsterdam met de David Kweksilber Big Band.
2021/2022
Lullaby (Kameropera)
Laura Bohn ''amazing blend of vocal splendor and physical virtuosity'' (San Francisco Chronicle)
Een nieuwe opera voor sopraan, altviool en electronics, muziek gecomponeerd door op de korte lijst van Grammy nominaties 2020 staand Kamala Sankaram en de librettist Guillermo Calderon (Sundance World Cinema Jury Prize for Drama, Filmfestival Berlijn Zilveren Beer, Golden Globe nominatie) en geregisseerd door Sjaron Minailo die onder meer producties heeft gedaan voor het Holland Festival, Opera de la Monnaie. In de synopsis kunt u lezen dat de opera gaat over vrolijke afdwalingen naar actuele thema’s, verweven in een verrassende libretto gezet op melodische motieven, die het geheel een eigentijdse productie maken.Synopsis:
Terwijl de geluiden van protesten door het raam naar binnen waaien en beneden harde muziek dreunt, is een moeder op zoek naar het juiste liedje om haar baby in slaap te brengen. Haar opwinding neemt toe naarmate de revolutie buiten aanzwelt en de baby wordt onrustiger. Kan ze haar kind nu rust geven terwijl buiten wordt gevochten voor zijn toekomst?
Lullaby is een nieuwe opera gecomponeerd door Kamala Sankaram, geprezen voor haar “schijnbaar onuitputtelijke vermogen om prachtige, beklijvende melodische motieven te genereren en deze dramatisch tot één geheel te verweven” (LA Weekly) op een libretto van Guillermo Calderon (Sundance World Cinema Jury Prize for Drama, Filmfestival Berlijn Zilveren Beer) voor sopraan Laura Bohn, “amazing blend of vocal splendor and physical virtuosity” (San Francisco Chronicle). De compositie verweeft op soepele wijze gesproken en gezongen tekst, strijkers en elektronica tot een verhaal over een zoektocht naar vrede in een wereld die uit balans is geraakt. Slapeloos trekt de moeder met haar kind erop uit in de nacht, waarbij ze een reeks wonderlijke figuren op haar pad vindt. Met een enkele vrolijke afdwaling vindt ze zo uiteindelijk het slaapliedje dat ze zocht, terwijl de zoektocht haar diepgaand verandert. Lullaby is een verhaal over de verwevenheid van mensenlevens en over hoe een alledaagse handeling zoals het in slaap zingen van een baby zich kan vertalen naar grote, actuele thema’s van menselijke solidariteit.
De wereldpremière zal plaatsvinden in de Rotterdamse Opera dagen 2022.