Robert King wordt algemeen beschouwd als een van de toonaangevende Britse dirigenten van zijn generatie. Zijn carrière omspant al bijna veertig jaar, waarin hij wereldwijd een buitengewoon breed repertoire, dat meer dan vijf eeuwen overbrugt, ten gehore brengt.
The King’s Consort
Als kind zong Robert King in het wereldberoemde jongenskoor van St John’s College, Cambridge en als sopraansolist was hij te horen op de opname van Duruflé’s Requiem, een bestseller.
In 1980 richt hij als student aan de universiteit van Cambridge het ensemble The King’s Consort op, een koor plus een orkest dat speelt op authentieke instrumenten. Met The King’s Consort ging hij op tournee door Europa, Noord- en Zuid-Amerika en het Verre Oosten. Hij maakte zijn debuut op de BBC Proms in 1991 en is hier sindsdien zeven keer te gast geweest. Hij maakte meer dan 100 platen- en CD-opnames, verkocht meer dan 1,5 miljoen exemplaren en won internationaal meerdere prijzen. Huidige opnames verschijnen op het label VIVAT, waarvan een recente CD met muziek van Stanford en Parry de finale bereikte van de Gramophone Awards.
Orkesten
Robert King leidde meerdere orkesten in Noord-Amerika, Europa en Azië, waaronder: Seattle symfonieorkest, Baltimore, Houston, Detroit, Deens Nationaal Radio-orkest, Malmö, Trondheim, Stavanger, Århus, RAI Nationaal Symfonieorkest, Orchestra Verdi Milaan, Nederlands Kamerorkest en Hong Kong Sinfonietta.
Bovendien geldt hij als een vooraanstaand koordirigent en werkte hij met het Nederlands Kamerkoor, Orfeo Catala, Orfeón Donostiarra, Zwitsers Radiokoor, Collegium Vocale Gent en de BBC Singers.
Repertoire
King dirigeerde o.a. de volgende opera’s: Händel Ottone in Japan en Verenigd Koninkrijk,
Ezio in Parijs, Purcells The Indian Queen in V.K. en Duitsland, The Fairy Queen in Spanje en Groot-Brittannië en Glucks Armide op het Buxton Festival.
Naast zijn expertise in Barokmuziek omvat zijn repertoire klassieke en vroeg-romantische werken, zowel symfonische- als koormuziek, met name Mozart, Haydn en Mendelssohn. Tevens richt hij zich op de vroegtwintigste-eeuwse Engelse componisten, in het bijzonder Vaughan Williams, Stanford en Parry.
King is een Purcell-expert: naast talloze opnamen
van zijn muziek was hij artistiek leider van het Wigmore Hall “Purcell 300
Festival” en schreef hij een toonaangevende biografie.
Ook verdiende hij zijn sporen in de filmmuziek: Kingdom of Heaven, Shrek 2, The Chronicles of Narnia, Pirates of the Carribean, en assisteerde hij Hans Zimmer bij The Da Vinci Code.
Concerten
Hoogtepunten voor komend seizoen zijn Dido & Aeneas bij de Nederlandse Bachvereniging, tournees met de Messiah, Requiem van Mozart en Michael Haydn en Britse koormuziek in ‘A Voice from Heaven’.
Juli 2017
PROGRAMMA
A Voice from Heaven
British Choral Masterpieces
A delicious programme of unaccompanied masterpieces from the finest British Romantics, including ravishing settings by Stanford, Howells, Walton, Britten and their contemporaries. The two Harris settings are especially fine: Howells’ motet for the slain president Kennedy is a devastating masterwork. TKC’s recent CD recording of much of this programme has been especially acclaimed.
Choir of The King’s Consort (26 singers)
Robert King conductor
Naylor: Vox dicentis: clama
Stanford: Three Latin Motets - Justorum animae : Coelos ascendit hodie : Beati quorum via est
Howells: I heard a voice from heaven
Walton: Set me as a seal
Walton: Where does the uttered music go
Harris: Faire is the Heaven
Britten: A Hymn to St Cecilia
Hewitt Jones: Drop, drop, slow tears
Murrill: The souls of the righteous
Leighton: Drop, drop, slow tears
Stanford: I heard a voice from heaven
Harris: Bring us O Lord God
Howells: Take him earth for cherishing (Motet on the death of President Kennedy)