Tatiana Koleva, geboren in Varna, Bulgarije, weet als geen ander nieuwe muziek op een intrigerende en gepassioneerde manier te brengen en daarmee toegankelijk te maken voor een breed publiek. Zij heeft een grote bijdrage geleverd aan de emancipatie van de marimba en ander slagwerk als volwaardige solo instrumenten.
Tatiana Koleva imponeerde als soliste met verschillende ensembles en orkesten. Daarnaast maakt ze eigen projecten en programma’s. Zij heeft vaste duo’s met jazzsaxofonist Rutger van Otterloo, fluitiste Eleonore Pameijer en organist Jan Hage. De laatste tijd wordt zij ook regelmatig gevraagd voor cross-over projecten met muziektheater, jazz, dans en filmmuziek. Tatiana is lid van de cultband Rubatong.
In 2010 ontving Tatiana Koleva de prijs “Musician of the Year of Bulgaria” van de Bulgaarse publiek en Nationale Radio. Voor haar interpretatie van eigentijdse muziek kreeg zij de Kranichsteiner Musikpreis in Darmstadt en was zij prijswinnaar op het Internationaal Gaudeamus Vertolkers Concours naast veel andere prijzen en onderscheidingen. Haar uitvoeringen worden regelmatig op radio en TV uitgezonden.
Zij speelde op een groot aantal gerenommeerde internationale muziekfestivals en podia en gaf master- classes in vele Europese landen, de Verenigde Staten, Japan, Canada, Jordanië, Brazilië en Mexico.
Tatiana werkt in nauwe samenwerking met gerenommeerde componisten als Klaas de Vries, Louis Andriessen, Yannis Kyriakides, Jacob ter Veldhuis, Klas Torstensson, David Dramm, Peter Klatzow, Martin Georgiev, David del Puerto, Guus Jansen, Keyla Orozco, Emmanuel Séjourné, Tsenko Minkin, Florian Maier en anderen. Er zijn speciaal voor haar inmiddels een aanzienlijk aantal stukken geschreven.
Naast haar concertactiviteiten is zij een gerespecteerd docent. Zij gaf vele masterclasses in binnen- en buitenland. Als slagwerk / marimba docent is zij vast verbonden aan het Prins Claus Conservatorium, Groningen. In 2009 richtte zij het zeer succesvolle ‘Youth Percussion Pool’ op, een slagwerkformatie onder haar leiding voor getalenteerde jonge musici. Daarnaast is ze artistiek leider van het gloednieuwe festival de “Amsterdam Marimba Weekend”. Ze speelt op “Concorde” marimba en speciaal voor haar is een ‘signature mallets line’ ontwikkeld, door het Amerikaanse bedrijf ‘Innovative Percussion’.
Koleva heeft opnames gemaakt voor verschillende labels,
waaronder Decca, New World Records, Attacca, Unsounds, BVHAAST, Orgelpark, ICSM
en haar eigen NovaLinia Records.
De pers over Tatiana Koleva:“… superb percussionist … brilliantly played performance ... explosive energy....” New York Times, USA“… exceptional musician…” Percussions Magazine, France; “… a truly remarkable percussionist...” Business News Radio, NL;“ ... sterslagwerkster ...“ Volkskrant, NL
2021/2022
PROGRAMMA
Binnen onze serie kamermuziekprogramma’s neemt percussioniste Tatiana Koleva een bijzondere positie in. Zij weet als geen ander nieuwe muziek op een bijzondere en gepassioneerde manier te brengen en hiermee bereikt zij een breed publiek. Hiernaast speelt zij een belangrijke rol in de emancipatie van de marimba en andere percussie-instrumenten.Verschillende componisten schreven stukken voor Koleva.
Songs for Marimba
John Cage In A Landscape (1948), arr. T. Koleva (2015) **
Louis Andriessen Woodpecker (1999)
Keyla Orozco Marimba de Júcaro Amarillo (2013) *
Albert van Veenendaal Every step a dream (2015) *
Florian Magnus Maier Soleá (2015) *
Peter Klatzow Dances of Earth and Fire (1987)
Claude Debussy Reverie (arr. K. Ervin)
D. Ellington / W. Kuiper The Single Petal of a Rose (1959 / arr. 2007) **
A. Piazzolla / E. Sammut Libertango (arr. 2207, cadenza T. Koleva)
Ana Mihajlovic Transformations (2006) *
Tatiana Koleva Way Home (2017)
Iannis Xenakis Rebonds A/b (1989)
* geschreven voor Tatiana Koleva; ** gearrangeerd door/voor Tatiana Koleva