Impulse Art Management

Sumatrakade 1039
1019 RD Amsterdam
The Netherlands
P +31 20 626 6944
info@impulseartmanagement.nl
Member of the International Artist
Managers’ Association (IAMA)
NL EN

Garrett Keast* Dirigent

Galvanizing, Soul-stirring Performances


Een verlangen om harten en geesten te verenigen door de geest en boodschappen van muziek vormt de kern van het werk van Garrett Keast. Bekend om zijn vermogen om zowel musici als publiek te inspireren en te verbinden, staat de in Berlijn gevestigde dirigent wijd bekend om zijn muzikale diepgang en zijn brede repertoire, zowel in de concertzaal als in het operahuis. Keast heeft erkenning gekregen voor zijn symfonische dirigeerwerk en zijn expertise in het Amerikaanse repertoire, evenals voor het oprichten en leiden van de veelgeprezen Berlin Academy of American Music.

Keast begon zijn loopbaan als Associate Conductor van de New York City Opera voordat hij zijn carrière in Europa voortzette met engagementen bij de Parijs Opera, Orchestre de Paris, Deutsche Oper Berlin en het NDR Elbphilharmonie Orchester. Tegenwoordig treedt hij regelmatig op in toonaangevende zalen, waaronder de Elbphilharmonie in Hamburg, het Concertgebouw in Amsterdam, BOZAR in Brussel, de Staatsoper Hamburg, het Seoul Arts Center, het Theater an der Wien en het Festspielhaus Baden-Baden.
Volgens de Financial Times haalt Keast “verfijnd en geconcentreerd spel” met “zekere gevoeligheid” naar boven. Hij dirigeerde onder meer het Copenhagen Philharmonic, Tonkünstler Orchester, Deutsches Sinfonie-Orchester Berlin, Philharmonisches Staatsorchester Hamburg, Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin, Orchestre National du Capitole de Toulouse, Orchestre Philharmonique de Monte-Carlo, Bucheon Philharmonic en het WDR Funkhausorchester.
Recente opnameprojecten omvatten Peter and the Wolf van Prokofjev met het Konzerthausorchester Berlin en het debuutalbum van de Berlin Academy of American Music, Transatlantic, dat vijfsterrenrecensies ontving van BBC Music Magazine, Fanfare, Limelight en das Orchester.

Het seizoen 2025–2026 markeert een verdere uitbreiding van Garrett Keasts internationale profiel, met onder meer zijn debuut bij de Noorse Nationale Opera in Oslo met Bernsteins Wonderful Town, en zijn terugkeer naar het George Enescu Festival met de Berlin Academy of American Music (BAAM) voor een tournee met werken van Barber, Bernstein, Dorman en Gershwin. In januari keert het BAAM Orkest terug naar het Konzerthaus Berlin met wereldpremières van Billy Childs, Jonathan Dawe en Missy Mazzoli.
Andere hoogtepunten van het seizoen zijn optredens met het Noord Nederlands Orkest met het Marsalis Vioolconcert en Simon’s Four Black American Dances; een terugkeer naar het Seoul Arts Center met de Sol Camerata voor het programma Bernstein & Bruch; en een nieuwe productie van Jean-Christophe Maillots La Bayadère met Les Ballets de Monte-Carlo.
Keast debuteert ook bij het Orchestra del Teatro Lirico di Cagliari met een Amerikaans programma van Copland, Bernstein en Gershwin, en bij het Orchestra Filarmonica Pugliese, waar hij werken van Verdi, Beethoven en Rimsky-Korsakov uitvoert. In de zomer van 2026 leidt hij de BAAM Composers Workshop in Berlijn, voortbouwend op het succes van het inaugurele programma van vorig seizoen.

Met meer dan zestig symfonieorkesten en ruim twintig operagezelschappen op vier continenten heeft Keast een indrukwekkend breed repertoire opgebouwd. Zijn symfonische repertoire reikt van Brahms, Mahler en Tsjaikovski tot Adams, Britten en Widmann. In het operadomein heeft Keast meesterwerken geleid van hedendaagse componisten als Georg Friedrich Haas en Unsuk Chin, evenals pijlers van het genre van Mozart, Puccini, Strauss en Wagner.

Daarnaast dirigeerde Keast orkesten zoals het SWR Sinfonieorchester, Praag Philharmonia, Belgisch Nationaal Orkest, Orchestre National Bordeaux Aquitaine, Orchestre Philharmonique de Strasbourg, Royal Danish Orchestra, Oregon Symphony, New Jersey Symphony, Fort Worth Symphony Orchestra, Atlanta Symphony, Los Angeles Opera Orchestra en het Orchestra del Maggio Musicale Fiorentino.

Als voormalig zanger en instrumentalist brengt Keast een passie mee voor een holistische benadering van opera en toneelproducties. Zijn opera-ervaring omvat Faust (Opéra National de Paris), Die Zauberflöte (Deutsche Oper Berlin), La Bohème (Aspen Music Festival), Ariadne auf Naxos (Virginia Opera), Carmen (Opera San Antonio), A Midsummer Night’s Dream in Tokio, Der Fliegende Holländer (Theater Erfurt), Rigoletto (Theater Bremen), Don Giovanni (New Orleans Opera) en Bluthaus (Oper Bonn), evenals een veelgeprezen productie van Così fan tutte bij het Fort Worth Opera Festival, door de Dallas Morning News beschreven als “de operabeleving van het jaar.”

Bij de Staatsoper Hamburg genoot Keast een langdurige samenwerking met John Neumeier’s Hamburg Ballet, waar hij meer dan 125 uitvoeringen van acht producties leidde. Bovendien dirigeerde hij Swan Lake bij de Opéra National de Paris, Don Quixote, Romeo and Juliet en The Nutcracker bij het Royal Swedish Ballet, evenals diverse producties bij de Finnish National Opera & Ballet, het Royal Danish Ballet en de Staatsoper Hannover.

Verbinding is een terugkerend thema in Keasts werk. De in Houston geboren dirigent is een vooraanstaande vertolker van repertoire uit zijn vaderland en ontwikkelt voortdurend relevante, prikkelende programma’s. In recente seizoenen leidde hij premières van werken door Missy Mazzoli, Anthony Davis, Caroline Shaw, David T. Little, David Lang en Avner Dorman.
Andere Amerikaanse programma’s omvatten John Neumeier’s Bernstein Dances in het Los Angeles Music Center en het Festspielhaus Baden-Baden, een Broadway-programma in het Concertgebouw Amsterdam, een Bernstein Gala met het Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin, uitvoeringen van Bernsteins Mass in de Frauenkirche Dresden, en Coplands Third Symphony met het Fort Worth Symphony Orchestra.

Het presenteren van een fusie van iconische en moderne Amerikaanse en Amerikaans-geïnspireerde werken vormt tevens de kern van de Berlin Academy of American Music (BAAM), opgericht door Keast tijdens het hoogtepunt van de pandemie. Het debuutalbum van het orkest, Transatlantic, werd uitgebracht in oktober 2021 op het label ONYX Classics. Het orkest heeft zich sindsdien snel onderscheiden door zijn uitzonderlijke kwaliteit en programmering, met terugkerende uitnodigingen, uitverkochte concerten en internationale tournees.

Garrett Keast werd opgeleid door Christoph Eschenbach bij het Houston Symphony en werkte als diens assistent-dirigent bij operaproducties en internationale tournees van de Parijs Opera, Wiener Staatsoper, National Symphony Orchestra, NDR Elbphilharmonie Orchester en het Pacific Music Festival.
Keast studeerde aan de Aspen en Tanglewood Music Festivals en was assistent-dirigent bij de Dallas Opera, waar hij de Bruno Walter Career Development Grant ontving.


 www.garrettkeast.com

www.BAAMorch.de