John Borstlap is componist en auteur op het gebied van cultuur, met onderwerpen als muziek en beeldende kunst. Als componist heeft hij sinds de jaren zeventig van de twintigste eeuw een voortrekkersrol gespeeld in de herleving van tonale tradities, vergelijkbaar met soortgelijke bewegingen in de hedendaagse architectuur (het nieuwe classicisme) en de nieuwe figuratieve (of realistische) schilderkunst.
Hoewel hij in Nederland is geboren, is zijn muziek geworteld in de Oostenrijks-Duitse klassieke traditie, die altijd een sterke aanwezigheid heeft gehad in Nederland, en in bepaalde stromingen binnen de Franse muziektraditie die rond 1900 haar hoogtepunt bereikte. Borstlaps benadering is uitgesproken Europees, en de culturele identiteit van het continent is een centraal thema in zijn muzikale filosofie.
Hij studeerde aan het Rotterdams Conservatorium en behaalde zijn Masterdiploma aan de Universiteit van Cambridge (Engeland). Zijn (eerste) vioolconcert uit 1974 won prijzen op de Prince Pierre Competitie in Monaco en de Wieniawski Competitie in Poznań (Polen). Zijn kamermuziek wordt uitgevoerd in binnen- en buitenland en is opgenomen voor radio-uitzendingen. De uitvoering van zijn ‘Sinfonia’ (1e symfonie) in 1990 door het Nederlands Kamerorkest onder leiding van Hartmut Haenchen vestigde Borstlaps reputatie als een onderscheidende orkestcomponist van klassiek georiënteerde muziek. In 1997 verscheen in Engeland een CD met kamermuziekwerken (‘Hyperion’s Dream’, Albany Records), die Borstlap mocht toelichten op de Nederlandse nationale televisie.
In 1998 organiseerde John Borstlap met genereuze steun van NOG Verzekeringen (directeur: Ton Boersma) een kamermuziekfestival in Haarlem onder de titel ‘Tradition and Renewal’, met internationaal gerenommeerde musici. Sinds de première in Manchester in 2001 door het Londense New Queen’s Hall Orchestra van een uitwerking van een Wagner-schets (‘Psyche’), volgden diverse Europese orkesten, waaronder het Orchestre National de Montpellier, met uitvoeringen.
Borstlap schreef diverse artikelen over eigentijdse muziek en bredere culturele thema’s, gepubliceerd in binnen- en buitenlandse tijdschriften, waaronder twee essays over culturele identiteit op de website van Euro News. In 2001 werd zijn baanbrekende essay ‘Recreating the Classical Tradition’ opgenomen in de essaybundel ‘Reviving the Muse’ (Claridge Press, VK 2001). Ook was hij betrokken bij de organisatie van het muziekcongres ‘Redefining Musical Identities’ aan de Universiteit van Amsterdam in 2002, en sprak hij op de internationale conferentie ‘Music and Patronage in the Low Countries’ van de Koninklijke Vereniging voor Nederlandse Muziekgeschiedenis in 2010, eveneens aan de Universiteit van Amsterdam.
In 2002 richtte hij samen met twee collega’s de Composers Group Amsterdam op. Het artistieke credo van deze groep luidde: ‘Vernieuwing van culturele tradities’, met als doel het overbruggen van de kloof tussen nieuwe muziek en de centrale uitvoeringscultuur. In februari 2003 was de groep te zien in een live-programma op de Nederlandse televisie, en in juli 2004 wijdde de Duitse nationale radiozender ARD een programma aan de muziek en ideeën van CGA: ‘Visions of a new European music’. Het voorstel van de groep aan het Ministerie van OCW in 2003 voor een nieuwe opzet van subsidiëring van nieuwe muziek leidde in 2006 tot een gedeeltelijke hervorming, die op veel weerstand stuitte bij componisten die voordien in het oude systeem bevoorrecht waren. In latere jaren werd deze hervorming deels teruggedraaid onder druk van de gevestigde gesubsidieerde componistenkring.
Borstlaps ideeën over nieuwe mogelijkheden voor de klassieke, tonale traditie in de 21e eeuw (in de breedste zin), worden gedeeld door componisten als David Matthews, Nicolas Bacri, Richard Dubugnon, Karol Beffa, Thierry Escaich, Alexander Smelkov – en werden eerder al verkend door George Rochberg en David del Tredici in de jaren zeventig. Deze ideeën maken deel uit van een bredere esthetische discussie, zoals blijkt uit het werk van Alexander Nehamas (‘The Place of Beauty in a World of Art’), Sir Roger Scruton (‘Beauty’), Paolo Euron (‘Art, Beauty and Imitation’), Denis Dutton (‘The Art Instinct’) en Andreas Dorschel (‘Vom Preis des Fortschritts’), evenals het werk van de Duitse componist en denker Wolfgang Andreas Schultz (‘Damit die Musik nicht aufhört’, ‘Avantgarde – Trauma – Spiritualität’, ‘Die Heilung des verlorenen Ichs’, ‘Europas Zweite Renaissance’).
In 2012 voltooide Borstlap een boek over nieuwe klassieke muziek: The Classical Revolution (The Scarecrow Press / Rowman & Littlefield, New York 2013), dat goed werd ontvangen en aanleiding gaf tot intensieve discussies in de Duitse muziektijdschriften Neue Zeitschrift für Musik en Neue Musikzeitung.
In het najaar van 2014 gaven het Hong Kong Philharmonic Orchestra en het Dallas Symphony Orchestra gezamenlijk opdracht voor een nieuw werk: Feierliche Abendmusik (‘Plechtige Avondmuziek’), dat in maart en juni 2016 met succes in première ging onder de internationale topdirigent Jaap van Zweden. Dit leidde tot een vervolgopdracht, ditmaal van het Hong Kong Philharmonic en het Shanghai Symphony Orchestra, voor een (tweede) vioolconcert Dreamscape Voyage; twee succesvolle premières vonden plaats in november 2022 in Hongkong, opnieuw onder leiding van Van Zweden, met Jing Wang als solist.
De Europese première van Dreamscape Voyage zal plaatsvinden in het seizoen 2026/27 door de Deutsche Staatsphilharmonie Rheinland-Pfalz onder leiding van de Britse dirigent Michael Francis. Uitvoeringen van Traum, Lenz, Verwandlung (strijkkwartet) en het Trio for Strings door het Duitse Alinde Quartett zijn in voorbereiding, evenals een CD-opname voor Hänssler Classic.
In januari 2017 werd John Borstlap benoemd tot Senior Research Fellow bij het Future Symphony Institute in Baltimore.
In augustus van datzelfde jaar verscheen de tweede editie van The Classical Tradition bij de bekende uitgeverij Dover in New York.
📘 Bekijk het boek
Een nieuw boek over de wereld van klassieke muziek in relatie tot moderniteit werd in januari 2024 gepubliceerd door Cambridge Scholars Publishing, VK, onder de titel Regaining Classical Music’s Relevance, met een paperback editie gepland in september 2024.
📘 Bekijk het boek
Ook in voorbereiding is een opnameproject met het kamerorkest Kölner Akademie met de symfonieën nr. I en III, dat zal worden uitgebracht door het internationaal gerenommeerde label BIS.
📅 Oktober 2024
Management: Impulse Art Management
Directeur: Martijn Jacobus
📞 Tel: +31 20 626 69 44
📧 Email: martijn@impulseartmanagement.nl
Voor partituren, neem contact op met:
Donemus Publishing BV
Postbus 3060, 2280 GB Rijswijk, Nederland
🌐 Website: https://donemus.nl/
📞 Tel: +31 (0)70 89 17 996
Directeur: Davo van Peursen
📧 Email: davo@donemus.nl of info@donemus.nl
Manager Nieuwe Titels, Verhuur/Verkoop: Dr. Aleksandra Markovic
📧 Email: aleksandra@donemus.nl
🛒 Webshop: https://webshop.donemus.com