Combattimento speelt muziek uit de barokperiode. Bekende
en onbekende werken uit de 17e- en 18e-eeuwse barokmuziek vormen de kern van
ons repertoire en dan vooral de stijlen waarin fantasie en beweging een
grote rol spelen. De leden van Combattimento, ieder met solistische
kwaliteiten, dragen een schat aan opgebouwde kennis en ervaring met zich
mee en willen het publiek hier deelgenoot van maken. Samen vormen we een
hecht ensemble dat jaren heeft gewerkt en blijft werken aan een geheel
eigen klank en speelwijze: energiek, vurig, stijlbewust.
Het ensemble komt graag dicht bij u en wil klassieke muziek levendig en
boeiend voor u maken. U komt ons daarom veel tegen op kleinere podia,
zoals mooie kerkjes, intieme concertzaaltjes of een oud slot. Daar zit u
letterlijk dicht bij ons en beleeft u de muzikale ervaring nog intenser.
Onderhoudende en informatieve toelichtingen tijdens het concert geven u
een kijkje in de achtergrond van deze muziek.
Combattimento speelt op moderne instrumenten, in de overtuiging dat de
klankintensiteit hiervan beter aansluit bij de luisterpraktijk van de
hedendaagse concertbezoeker. We kijken door een moderne bril naar
barokmuziek en doen dan nieuwe ontdekkingen. Dat is vooral een
experimentele aangelegenheid die tijdens de repetities vorm krijgt.
Samen verkennen we de grenzen van barokke extravagantie en spektakel. Hoe
klonk de muziek toen? Mag het nu een fractie ruiger? Kan het net
iets langzamer? Of juist dynamischer? Het resultaat: spannende en
energieke concerten waarmee we u verrassen en op scherp zetten. Of het nu gaat
om een ‘klassieker’ als het Concert voor twee violen in d-klein van Bach
of bijvoorbeeld muziek van de tegenwoordig veel minder bekende maar minstens
zo boeiende Giuseppe Antonio Brescianello. Kom naar onze concerten en
ervaar hoe we de muziek voor u tot leven brengen
Combattimento werkt regelmatig samen met topsolisten, zoals Lavinia Meijer,
Isabelle van Keulen, Liza Ferschtman, Maarten Koningsberger, Lisa
Larsson, Helena Rasker, Cécile van de Sant en Johannette Zomer en met
gezelschappen als het Scapino Ballet Rotterdam en de Nationale Reisopera. In
het verleden maakte het ensemble onder de naam Combattimento Consort
Amsterdam diverse tournees in Duitsland, Spanje, Midden-Europa, Zuid-Amerika,
Japan, Rusland en de Verenigde staten. Ook werden meer dan 35 CD- en
DVD-producties gerealiseerd.
Combattimento ontvangt 2021-2024 subsidie van het Fonds Podiumkunsten.
2023/2024
PROGRAMMA
Sirènes
Elisabeth Jacquet de la Guerre (1665-1729): Suite “Céphale et Procris” (arrangement) – Vioolsonate IV in G groot
Komitas Vardapet (1869-1935): Twee volkslied-bewerkingen
Maddalena Laura Syrmen (1735-1799): Strijkkwartet in Bes-groot (opus 3/2) – Vioolconcert in A-groot (opus 2/3)
Ludovico Syrmen (1738-1792) : Violinconcert
Wilhelmina von Bayreuth (1709-1758): Clavecimbelconcert in g-klein
Komitas Vardapet (1869-1935): Twee volkslied-bewerkingen
Antonio Vivaldi (1678-1741): Vioolconcert in c-klein RV 771, “per Anna Maria” (reconstructie)
Sirènes met de topvioliste CHOUCHANE SIRANOSSIAN-met bijvoorbeeld het vioolconcert van Vivaldi en Ludovico Syrmen (1738-1792)
Angelo solitario
Antonio Vivaldi (1678-1741 ): Concerto voor strijkers in D-groot, RV 121
Allegro molto – Adagio – Allegro
Luigi Boccherini (1743-1807) : Sextetto in f-klein, opus 23/4
Allegro moderato – Menuet – Grave Assai – Allegro
Giovanni Sollima (*1962 ): uit: ‘L.B. files’: ‘Igiul’, voor cello en strijkers
Antonio Vivaldi: Concerto voor viool en twee cello’s in C-groot, RV 561
Allegro – Largo – Allegro
----
Charles Avison: Concerto grosso V in d-klein (naar Domenico Scarlatti) 1709‐1770
Largo – Allegro – Moderato – Allegro
Peteris Vasks (*1946): ‘Lonely Angel’, voor viool en strijkers (1999/2006)
Antonio Vivaldi : Concerto voor viool en cello in Bes-groot, RV 547
Allegro – Andante – Allegro molto
The French Connection
François Couperin (1668-1733 ): Sonate ‘La Convalescente’
Gravement – Vivement – Lentement – Air: Gracieusement - Lentement - Vivement
Maurice Ravel (1875-1937): uit: Le Tombeau de Couperin:
* Fugue (bewerking voor strijkkwartet) * Menuet (bewerking voor cello en clavecimbel)
François Couperin : La Ténébreuse (Tombeau?) in c-klein, voor clavecimbel
Johann Georg Pisendel (1687-1755): Vioolconcert in F-groot
Allegro – Larghetto – Allegro assai
-----
Johann Sebastian Bach (1685-1750) :Sonate in g-klein (BWV 528a), voor viool, altviool en bc
(reconstructie: P. Dirksen)
Adagio/Vivace – Andante – Un poc’ allegro
Oswaldo Golijov (* 1960): Tenebrae (2002), voor strijkkwartet
Georg Philipp Telemann (1681-1767) : Quator in e-klein (TWV 43: e5)
Vivement – Gravement – Gigue
Harmonia Parnassia (met hobo)
Carel Hacquart (c.1640-1701) : Sonata Nona in Bes groot (Harmonia Parnassia),
voor twee violen, altviool en bc
Pietro Andrea Ziani (1616-1684 ): Sonata Nona in e-klein (opus 7)
voor twee violen, altviool en bc
Tomaso Albinoni (1671-1751): Grave & Fuga in A-groot (uit Sonata terza, opus 1)
voor twee violen en bc
Johann Sebastian Bach (1685-1750): Fuga op hetzelfde thema (BWV 950)
voor clavecimbel
Antonio Vivaldi (1678-1741): Concerto in F-groot (RV 455)
voor hobo, strijkers en bc
------------------------------------
Carel Hacquart : Sonata Settima in G-groot (Harmonia Parnassia),
voor viool, altviool en bc
Anoniem (c.1730) : Sonate in A-groot
voor oboe d’amore, viool en bc
Carel Hacquart: Sonata Ottava in e-klein (Harmonia Parnassia),
voor twee violen, altviool en bc
Antonio Vivaldi: Concerto in C-groot (RV 114), voor twee violen, altviool en bc
Harmonia Parnassia (met strijkers)
Carel Hacquart (c.1640-1701): Sonata Nona in Bes groot (Harmonia Parnassia),
voor twee violen, altviool en bc
Pietro Andrea Ziani (1616-1684): Sonata Nona in e-klein (opus 7)
voor twee violen, altviool en bc
Tomaso Albinoni (1671-1751): Grave & Fuga in A-groot (uit Sonata terza, opus 1)
voor twee violen en bc
Johann Sebastian Bach (1685-1750): Fuga op hetzelfde thema (BWV 950)
voor clavecimbel
Antonio Vivaldi (1678-1741 ) : Concerto in d-klein (RV 395)
voor viola d’amore, strijkers en bc
------------------------------------
Carel Hacquart : Sonata Settima in G-groot (Harmonia Parnassia),
voor viool, altviool en bc
Tomaso Albinoni (1671-1751 ): Sinfonia in g-klein
voor twee violen, altviool en bc
Carel Hacquart : Sonata Ottava in e-klein (Harmonia Parnassia),
voor twee violen, altviool en bc
Antonio Vivaldi: Concerto in C-groot (RV 114), voor twee violen, altviool en bc