Impulse Art Management begeleidt zeer talentvolle artiesten. Bevlogenheid en liefde voor de muziek zijn hierbij de kernwaarden. De jarenlange ervaring van ons impresariaat heeft ervoor gezorgd dat het niveau van de artiesten buitengewoon hoog is. Voor meer informatie kunt u bellen met 020 6266944 of mail met info@impulseartmanagement.nl.
De musici en orkesten met een * achter de naam worden door Impulse Art Management ook internationaal vertegenwoordigd.
Speciale Projecten
WIPEWARD
Een choreografie van klanken met negen musici op het podium. Acht cellisten en een zangeres wagen zich op het snijvlak van klank en beweging, van tijd en ruimte. Cello Octet Amsterdam en LeineRoebana bundelen hun krachten om met dans, ruimtegebruik en beweging de luisterervaring van muziek te versterken en te veranderen; om haar tot een integrale ervaring te maken. Zo voelt het publiek hoe muziek verbonden is met de ruimte en hoezeer ze een expressie is van het lichaam. De voorstelling is geïnspireerd door componisten die leefden en schreven op het breukvlak van Renaissance en Barok. Zo wringt in Gesualdo’s composities traditionele polyfonie met de nieuwe expressie van de vroegbarok en schreven Luzzaschi en Strozzi muziek toen vrouwen in Europa voor het eerst zangeres mochten zijn. Componist Peter Vigh ziet deze muziek op zijn beurt als een meccanodoos met bouwstenen voor een nieuwe klankwereld Daar waar eeuwenoude muziek en splinternieuwe klanken elkaar ontmoeten, waar instrumenten en lichamen langs elkaar schuren, ontlaadt de energie van het onverwachte.
Credits
Composities: Carlo Gesualdo, Luzzasco Luzzaschi, Barbara Strozzi
Nieuwe composities: Peter Vigh
Choreografie / muzikale dramaturgie: Andrea Leine & Harijono Roebana
Musici/performers: Elisabeth Hetherington (sopraan) & Cello Octet Amsterdam
WIPEWARD (werktitel) is een coproductie van LeineRoebana en Cello Octet Amsterdam
Wiener Kammerorchester
Dirigent: Martin Sieghart
Piano: Till Fellner
Strawinsky – Concerto en Re
Beethoven – 2nd Piano Concerto
Pauze
Mozart Symphony g minor K550
2.-16. April 2023
Operas
Lullaby
Lullaby is een nieuwe opera gecomponeerd door Kamala Sankaram, geprezen voor haar “schijnbaar onuitputtelijke vermogen om prachtige, beklijvende melodische motieven te genereren en deze dramatisch tot één geheel te verweven” (LA Weekly) op een libretto van Guillermo Calderon (Sundance World Cinema Jury Prize for Drama, Filmfestival Berlijn Zilveren Beer) voor sopraan Laura Bohn, “amazing blend of vocal splendor and physical virtuosity” (San Francisco Chronicle). De compositie verweeft op soepele wijze gesproken en gezongen tekst, strijkers en elektronica tot een verhaal over een zoektocht naar vrede in een wereld die uit balans is geraakt. Slapeloos trekt de moeder met haar kind erop uit in de nacht, waarbij ze een reeks wonderlijke figuren op haar pad vindt. Met een enkele vrolijke afdwaling vindt ze zo uiteindelijk het slaapliedje dat ze zocht, terwijl de zoektocht haar diepgaand verandert. Lullaby is een verhaal over de verwevenheid van mensenlevens en over hoe een alledaagse handeling zoals het in slaap zingen van een baby zich kan vertalen naar grote, actuele thema’s van menselijke solidariteit.
Arianna
Bestaat toeval of is alles voorbestemd? Heeft de mens een vrije wil?
In hoeverre zijn we in staat controle uit te oefenen over onze eigen daden en beslissingen?
De eisen die aan ons gesteld worden zijn hoger dan ooit te voren. ‘Wees trouw aan jezelf’, is een veelgehoord advies. Maar weet je wel aan wie je trouw bent?
In de Arianna van Monteverdi maken we kennis met een oeroude verwerking van de ‘abbandonata’, ofwel de verlatene. Arianna wordt verlaten door degene, aan wie ze haar ziel en zaligheid heeft opgehangen. Na al de schepen achter zich verbrand te hebben, vindt Arianna zichzelf terug op het vreemde strand van Naxos, de zeilen van haar geliefde Theseus verdwijnend aan de kim.
Maar dan gebeurt iets bijzonders: Arianna neemt het heft in eigen handen. Zij blijft trouw aan haar liefde voor Theseus. Theseus maakt precies de tegenovergestelde beweging: van ogenschijnlijk meester van zijn eigen lot komt hij meer en meer tot het inzicht dat hij nooit werkelijk een eigen keuze heeft gemaakt: een speelpop van de goden en de mening van anderen.
In deze ’remake’ van de oude stof laten we zien dat je altijd een keuze hebt. Je kunt je niet lijdzaam blijven verschuilen achter ‘ik kon niet anders’.
De thematiek van lotsbestemming wordt vormgegeven door naast acteurs poppen op te laten treden. In onze enscenering worden de goden vertolkt door de koren. Een verbintenis ontstaat tussen de stem van de goden en de moderne vertaling daarvan: de ‘druk van de maatschappij’.
De vergeten opera van Monteverdi in co-productie Muziekgebouw Amsterdam- première 7 oktober 2021