Impulse Art Management

Sumatrakade 1039
1019 RD Amsterdam
The Netherlands
P +31 20 626 6944
info@impulseartmanagement.nl
Member of the International Artist
Managers’ Association (IAMA)
NL EN

Cello Octet Amsterdam & Roebana & Hetherington Ensembles/ orchestra

Cello Octet Amsterdam is een avontuurlijk collectief van cellisten dat staat voor nieuwe muziek en interdisciplinaire voorstellingen. In de hedendaagse muziekwereld is het Octet een begrip geworden, onder andere door samenwerkingen met componisten als Philip Glass, Sofia Gubaidulina, Arvo Pärt, Michael Gordon en Kate Moore. Arvo Pärt zei na de première van zijn eerste stuk voor het Octet: “Het Octet is goud waard, ik heb dit ensemble 10 jaar te laat ontdekt.” De cellisten manifesteren zich als een hecht kamermuziekensemble van wereldklasse, maar ook als baanbrekende performers in voorstellingen als Cellokrijgers (co-productie met Oorkaan), of als rockband in Sgt. Pepper’s Lonely Cello Band.

Vanuit de overtuiging dat musici middenin de samenleving staan en de verantwoordelijkheid hebben om bij te dragen aan maatschappelijke discussies, gaat het Octet regelmatig bijzondere samenwerkingen aan met componisten, theatermakers, choreografen en maatschappelijke organisaties. Zo gingen de voorstellingen Instant Happiness en Instant Love (co-productie met Via Berlin) over actuele onderwerpen zoals de consumptiemaatschappij en mensenhandel, en richt het Octet zich recent op processen als dekolonisatie en migratie.

Optredens brachten het Octet op podia en festivals in Europa, de Verenigde Staten, Midden- en Zuid-Amerika, Azië en het Midden-Oosten.

“… dit ensemble is een schat; het is een geweldig voorbeeld voor de muziekwereld… Overal waar ik speel: Brazilië, Japan, USA, word ik over het Cello Octet aangesproken…” (Yo-Yo Ma)



SONUS MOTUS 

Een choreografie van klanken met negen musici op het podium. Acht cellisten en een zangeres wagen zich op het snijvlak van klank en beweging, van tijd en ruimte. Cello Octet Amsterdam en LeineRoebana bundelen hun krachten om met dans, ruimtegebruik en beweging de luisterervaring van muziek te versterken en te veranderen; om haar tot een integrale ervaring te maken. Zo voelt het publiek hoe muziek verbonden is met de ruimte en hoezeer ze een expressie is van het lichaam. De voorstelling is geïnspireerd door componisten die leefden en schreven op het breukvlak van Renaissance en Barok. Zo wringt in Gesualdo’s composities traditionele polyfonie met de nieuwe expressie van de vroegbarok en schreven Luzzaschi en Strozzi muziek toen vrouwen in Europa voor het eerst zangeres mochten zijn. Componist Peter Vigh ziet deze muziek op zijn beurt als een meccanodoos met bouwstenen voor een nieuwe klankwereld. Daar waar eeuwenoude muziek en splinternieuwe klanken elkaar ontmoeten, waar instrumenten en lichamen langs elkaar schuren, ontlaadt de energie van het onverwachte.

Credits

Composities: Carlo Gesualdo, Luzzasco Luzzaschi, Barbara Strozzi

Nieuwe composities:  Peter Vigh

Choreografie / muzikale dramaturgie:  Andrea Leine & Harijono Roebana

Musici/performers:  Elisabeth Hetherington (sopraan) & Cello Octet Amsterdam


SONUS MOTUS  is een coproductie van LeineRoebana en Cello Octet Amsterdam

https://cellooctet.com