Impulse Art Management

Sumatrakade 1039
1019 RD Amsterdam
The Netherlands
P +31 20 626 6944
info@impulseartmanagement.nl
Member of the International Artist
Managers’ Association (IAMA)
NL EN

Alexander de Blaeij* Dirigent

Dirigent Alexander de Blaeij studeerde viool bij Else Krieg aan het Sweelinck conservatorium in Amsterdam. Hij zette zijn opleiding voort bij Denis Zsigmondy aan de Universiteit van Mainz. Sinds 2001 maakt hij deel uit van de 1ste vioolgroep van Het Gelders Orkest (HGO).

Gaandeweg ontpopte De Blaeij zich als een zeer opmerkelijk dirigeertalent. In 2008 nodigde Martin Sieghart, honorair gastdirigent van Het Gelders Orkest hem dan ook uit om onder zijn leiding  in Graz directielessen te nemen. In juni 2008 maakte De Blaeij zijn debuut als dirigent bij Het Gelders Orkest en in november 2010 leidde hij HGO en het Toonkunstkoor Arnhem in de actie tegen het cultuurbeleid van het Kabinet Rutte I ‘De Schreeuw’ in Musis Sacrum te Arnhem. Zijn debuut als operadirigent maakte De Blaeij in april 2011 bij het Kameroperahuis te Zwolle.

In januari 2012 leidde De Blaeij  een reeks kinderconcerten met HGO en op 14 februari  dirigeerde hij het orkest tijdens het Valentijnsconcert. Tijdens laatstgenoemd evenement maakte hij onder meer diepe indruk met zijn interpretatie van het ‘Vorspiel’ tot Wagners muziekdrama ‘Tristan und Isolde’.

In januari 2016 maakte Alexander zijn debuut bij het Koninklijk Concertgebouworkest waar hij een kamermuziek ensemble dirigeerde in de AAA serie van het orkest. In 2017 dirigeerde hij bij KCO een stuk van Rosalie Hirsch en in mei 2018 dirigeerde hij een concert met Eva Maria Westbroek in de kleine zaal van het Concertgebouw in Amsterdam.

In juli 2014 baarde Alexander de Blaeij opzien bij de internationale jury van het prestigieuze Wiener Musik Seminar. Hij dirigeerde Bruckner met het Savaria Symphony Orchestra en won de 2de prijs.

Bij HGO experimenteerde De Blaeij ook met nieuwe muziek en alternatieve presentatievormen. Met de HGO Rebels kwam het tot diverse spraakmakende producties. In Duisburg speelde men op het Brachensiedlung Festival en met dansgroep Gif.t maakte hij de voorstellingen “Loveseat’ en ‘The Cloud’. Alexander ontwikkelde voor de opening van station Arnhem in 2015 het muzikale deel en dirigeerde tijdens deze opening ook Het Gelders Orkest.

In 2012 2013 en 2014 leidde Alexander meerdere projecten aan het Prins Claus conservatorium in Groningen. In 2017 leidde hij een project aan de Hochschule für Musik, Theater und Medien in Hannover.


Aanbevelingen

It was my great pleasure to work with Alexander de Blaeij. His conducting was clear and elegant and he really was able to do everything to make it as easy to sing for me as possible . He has a talent to lead and accompany at the same time, which is very rare. The best part of it was that we had tremendous fun and really got in the flow together, the most wonderful achievement in making music together .

Eva Maria Westbroek

Soprano

 

Als Chefdirigent van het Geldersorkest was ik onder de indruk van het uitstekende actieve vioolspel van Alexander de Blaeij. Toen hij aan mij voor dirigeerde was het voor mij dan ook meteen duidelijk dat hij een sterke persoonlijkheid verbonden met een aangeboren talent voor dirigeren heeft. Ik heb Alexander uitgenodigd bij mij aan de Universiteit van Graz zijn talent verder te ontwikkelen. In korte tijd heeft De Blaeij zich snel ontwikkeld tot een betrouwbare en uitdagende dirigent.’

Martin Sieghart

Professor aan de Musikuniversität Graz, Oostenrijk

Honorair gastdirigent van Het Gelders Orkest

 

‘There are many conductors, young and old, with unambiguous and diverse talents. But conductors who possess the enviable ability to intensify the musical articulation in long lines and at the same time are able to ensure perfect structural coherence are rare nowadays. That can only be found in the old and venerable generation of Wilhelm Furtwängler, Sergiu Celibidache, Sir Reginald Goodall and Carlos Kleiber.However, exceptions confirm the rule, and Alexander de Blaeij is such an exception, witness his interpretation of the Prelude to Wagner’s music drama ‘Tristan and Isolde’ that took me back to the old days. ‘

Maarten Brandt

Musicologist and leading Wagner scholar

 

‘Alexander de Blaeij is in mijn ogen een zeer getalenteerde en veelbelovende jonge dirigent. Mede dankzij zijn mooie natuurlijke en vloeiende slagtechniek kan hij zijn gedrevenheid en bevlogenheid in de muziek op een directe manier overbrengen bij een orkest ,grijpt daarbij de aandacht van ieder orkestmusicus en onstaan er zeer lange spanningsbogen in zijn muzikale interpretaties.’

Sonja van Beek

Violiste


2020