Impulse Art Management

Sumatrakade 1039
1019 RD Amsterdam
The Netherlands
P +31 20 626 6944
info@impulseartmanagement.nl
Member of the International Artist
Managers’ Association (IAMA)
NL EN

Martin Sieghart* Dirigent

Martin Sieghart is een van de meest veelzijdige dirigenten van zijn tijd. Hij is wereldwijd gevraagd als docent van internationaal succesvolle studenten, oprichter en directeur van verschillende festivals, cellist geweest van de Wiener Symphoniker, organist, repetitor en orkestleider aan de piano in verschillende opera- en orkestprojecten.

Orkesten

Sieghart dirigeerde orkesten zoals bijvoorbeeld Philharmonia Orchestra London, NHK Symphony Orchestra Tokyo, Rotterdams Philharmonisch Orkest, Tsjaikovski Moskou Radio Symfonieorkest, de Radio Symfonieorkesten Berlin, Stuttgart, Keulen en Hannover, het Frankfurter Opern- und Museumsorchester en het Residentie Orkest Den Haag. In Oostenrijk de Wiener Symphoniker, het Weense Radio Orkest, Mozarteumorchester Salzburg, Tonkünsler-Orchester Niederörstenreich, Wiener Kammerorchester en Wiener Concert-Verein.

Andere samenwerkingen brachten hem naar Maleisië, Macau, Sao Paulo, Santiago de Chile, Tokyo Symphony, Japan Philharmonic, Japan Century-Orchestra, Orchestra di Gran Canaria, Orchestra della Toscana, Orchestra Sinfonica Siciliano, Filharmonische orkesten van Ljubljana, Zagreb, Beogra etc.

Opleiding

In Wenen studeerde Martin Sieghart cello, piano, orgel en directie. Na zijn studie werd hij eerste cellist bij de Vienna Symphony Orchestra hetgeen een zeer waardevolle ervaring was voor zijn latere carrière. In die periode was Sieghart erg betrokken bij het uitvoeren van kerkmuziek. Daarnaast speelde hij veel kamermuziek met de Wiener Instrumentalsolisten, het Eurasia-Quartett, en Concentus Musicus met Nikolaus Harnoncourt.

Orkestdirectie

In 1985 verruilde hij zijn cello voor assistentschap bij G. Rozhdestvensky. Toen hij op het laatste moment moest inspringen bij het Stuttgart Kamerorkest, het oudste kamerorkest in Duistland, werd hij benoemd tot opvolger van de legendarische chef-dirigent Karl Münchinger. In 1992 werd hij chef-dirigent bij Bruckner Orchester Linz en de Opera van Linz. Met beide orkesten heeft hij vele CD’s opgenomen.

Repertoire

Sieghart heeft een grote liefde voor de muziek van de Straussfamilie. Hij dirigeerde het Johan Strauss Orkest in een tournee door Japan gedurende 4 jaren. Hij droeg concertprogramma’s op aan deze familie bij de Weense Symphony Orkest, de London Philharmonia en zijn eigen Gelders Orkest in Arnhem. In het operahuis van Leipzig dirigeerde hij Die Fledermaus. Als Brucknerspecialist voerde hij met het Gelders Orkest diverse van zijn symfonieën uit, alsook van Mahler.

Muziekfestivals

Aan het einde van zijn betrekking in Stuttgart en Linz breidde hij zijn activiteiten uit en doceerde hij aan de Universiteit voor muziek en kunsten van Graz . In 2003 werd hij chef-dirigent bij het Gelders Orkest en richtte hij zijn eigen festival ‘Mozart in Reinsberg’ op, gewijd aan Mozartopera’s.

Martin Sieghart was directeur van het internationale kamerorkest ‘Spirit of Europe’ bestaande uit musici met meer dan 10 nationaliteiten. In 2012 richtte Sieghart het “EntArteteOpera’-Festival op samen met Susanne Thomasberger en Philipp Harnoncourt. Het doel van dit festival was Entartete werken weer onder de aandacht te brengen, die in de periode van de Tweede Wereldoorlog door de Nazi’s waren verboden. Het Israëlische Kamerorkest werd uitgenodigd als het orkest van het festival en Sieghart was eerste gastdirigent in die jaren.

In het seizoen 15/16 nam Sieghart afscheid van het Conservatorium en richtte zich geheel weer op dirigeren. Ook schreef Sieghart een boek “Anleitung zum Unglucklichsein eines Dirigenten”, met ervaringen uit zijn loopbaan, zowel de grappige als uitdagende, en als les hoe jonge dirigenten hiermee om kunnen gaan.

 

Recensies

“Sieghart is known for his calm and measured basic tempo, which leaves much room for a passionate expression of emotions. Even in the largest forte, the colorful and intense sound stays harmonious and balanced.”

Nikkei, Tokyo over Bruckner 4 met NHK-Symphony Orchestra


“Sieghart build up with the marvelous and convincing strings, a typical German romantic sound, which suited exactly to the piece. […] He transformed gradually the sensual texture of the piece, interweaving carefully without any doubt its ideological context through mystical harmony and vague tonality to an almost exciting unequaled music experience.”

New Japan Philharmonic

Openingsconcert Triphony Hall, 2018.

 

2019