Impulse Art Management

Sumatrakade 1039
1019 RD Amsterdam
The Netherlands
P +31 20 626 6944
info@impulseartmanagement.nl
Member of the International Artist
Managers’ Association (IAMA)
NL EN

Martina Prins* Sopraan

 

“En opgesloten achter een bouwhek, met fascinerende filmbeelden van haar geliefde Tristan op de achtergrond, stierf Isolde (Martina Prins)[....] een schitterende Liebestod.” AD Rotterdams Dagblad, juni 2007

 

­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­ “...heel opmerkelijk was de krachtige stem van Martina Prins, een prachtige sopraan. Ze heeft veel ervaring met het zingen van Wagner, en dat was ook te horen in haar aandeel van bijvoorbeeld het Libera Me, dat heel ingetogen en strak van toon gezongen werd.” Paul Vergeest, De Gelderlander, mei 2005­­­­­­­­­­­­­­­­­­

De Nederlandse sopraan Martina Prins studeerde zang aan de Nieuwe Opera Academie in Den Haag bij Alexander Oliver, Maria Acda–Maas en Diane Forlano. Martina bezocht verder masterclasses van Peter Berné, Gemma Visser, Barbara Pearson, Tina Ruta, Anthony Legge, Graham Clarke, Harry Peeters en Rita Cullis. In 2003 won zij een Stipendium van de Bayreuther Festspiele en werd haar ook een stipendium toegekend voor buitenlandse studie, uit het gerenommeerde Threes Orri Fonds, onderdeel van het Prins Bernhard Cultuurfonds, waarna zij gecoached werd door Prof. Dennis Heath te München.

In het afgelopen seizoen vertolkte Martina met veel succes haar eerste Verdi Requiem. Ook maakte zij een tournee langs diverse theaters in Nederland, België en Duitsland met haar Eerste Dame in Die Zauberflöte. Als eerste rol vertolkte Martina Prins tijdens haar studie Donna Anna in Don Giovanni in 2001 in Den Haag onder de muzikale leiding van Kenneth Montgomery. Er volgden engagementen van de studente als Marcelline in Le Nozze di Figaro bij het ITs Festival Amsterdam in een regie van Robert Carson en de titelpartij in een scenische productie van Ravels Shéhérazade in Den Haag. Ook vertolkte zij Lady Billows in Albert Herring onder leiding van Paul McCreesh. Er volgden nog enkele moderne partijen, de Moglie dell’Orco in Henzes Pollicino bij de Nederlandse Reisopera in 2002 en de partij van Zuidenwind in Bart Vismans De Roep van de Kinkhoorn in Het Concertgebouw Amsterdam in 2003. In de herfst van 2004 is deze opera uitgekomen op cd bij het gelijknamige boek van Paul Biegel.

 

Vast onderdeel van Martina’s repertoire is werk van Richard Wagner. Zij zong op verschillende concertpodia de Wesendoncklieder en Walküre-zuster Gerhilde. Een groot persoonlijk succes bereikte zij met haar vertolking van Sieglinde in een halfscenische uitvoering van de eerste akte van Die Walküre onder leiding van Kenneth Montgomery. Ook Isolde’s Liebestod vertolkt op de Rotterdamse Operadagen, Stad van Verlangen, juni 2007, werd zeer enthousiast ontvangen.

 

Recent vertolkte Martina Prins de rol van Ortlinde in de Walküre-productie van De Nationale Opera onder Hartmut Haenchen en Isolde op de Tiroler Festspiele. Verder zowel Mutter als Knusperhexe in een nieuwe productie van Humperdincks Hänsel und Gretel in Rosenheim bij München, onder regie van Philipp Harnoncourt. Zij zong tijdens een tournee door Duitsland en Nederland van ‘Rheingold op de Rijn’ de rol van Freia. En verder zong zij in Nederland de rol van Judith van Bartóks Hertog Blauwbaards burcht met het NNO o.a. in De Doelen Rotterdam en met dirigent Ken-Ichiro Kobayashi met Mahler 3 en Hans Kox’ Anne Frank Cantate met het Nederlands Philharmonisch Orkest in Het Concertgebouw te Amsterdam, etc. In 2016 zong zij o.a. Verdi en Wagner met het Brandenburgische Staatsorchester Frankfurt en in de productie Dr. Miracle’s Last Illusion bij Opera2Day. Bij ditzelfde gezelschap is zij vanaf november 2017 te zien in Ambroise Thomas’ “grand opéra” Hamlet, tijdens een theatertournee door Nederland en Vlaanderen.

 

September 2017