Cécile van de Sant behaalde haar diploma Uitvoerend Musicus Cum Laude aan het Sweelinck Conservatorium te Amsterdam waar ze studeerde bij Cora Canne Meijer, waarna ze haar studie vervolgde in New York bij Marlena Kleinmann Malas.
Cécile zong de meest uiteenlopende operarollen waaronder La Messagiera en Proserpina in Monteverdi’s L’Orfeo bij de Bayerische Staatsoper in München en Speranza in het Teatro Liceu, Barcelona; Orfeo in Glucks Orfeo ed Euridice met Scottish Opera; Iphigénie en Tauride bij het Royal opera House, Covent Garden, Derde dame in Die Zauberflöte voor L’Opéra National de Paris; Rossweisse in de Walküre bij De Nationale Opera, Erda in Das Rheingold tijdens de tournee Rheingold op de Rijn. Sesto in Mozarts La Clemenza di Tito in Palma de Mallorca, de Sorceress in Dido and Aeneas bij L’Opéra de Lausanne, de titelrol in Rossini’s La Cenerentola in Kaiserslautern en Rosina in Il Barbiere di Siviglia in London. De titelrol in Vivaldi’s Juditha Triumphans in San Francisco en de rollen van Mother/Mrs. Lincoln in Glass’ opera The Civil Wars in het Holland Festival met het Radio Filharmonisch Orkest en de nieuwe opera Caligula van Glanert in de ZaterdagMatinee in Het Concertgebouw.
Daarnaast zong zij vele Händelrollen waaronder Second harlot en Queen of Sheba in Solomon met Israel Philharmonic Orchestra in Israël; als Cyrus in Händels Belshazzar in San Francisco, Tauride in Arianna in Creta, Goffredo in Rinaldo in de Händel Festspiele in Göttingen; La Ressurrezione in New York, Irene in Atalanta in San Francisco; de titelrol in Tamerlano, Cornelia in Giulio Cesare met Opera Ireland en Medea in Teseo in Londen.
Cécile heeft ook een uitgebreid concert- en oratoriumreperoire zoals Bachs Matthäus Passion met het Residentie Orkest o.l.v. John Nelson, Hohe Messe met Jordi Savall in Cuenca en Weihnachtsoratorium met het Combattimento Consort o.l.v. Jan Willem de Vriend, Händels Messiah o.l.v. Paul McCreesh, The Dream of Gerontius met RTE in Dublin, Mahlers Kindertotenlieder o.l.v. Neeme Järvi en Rückertlieder met Holland Symfonia.
Verder werkte ze met dirigenten als Ivor Bolton, Frans Brüggen, Michael Schønwandt, Laurence Cummings, Claus Peter Flor, Nicholas McGegan, Armin Jordan, Raymond Leppard, Kenneth Montgommery, Lawrence Renes, Edo de Waart, Jaap van Zweden en Yannick Nézet-Séguin.
Recente hoogtepunten zijn onder meer Beethoven 9 met de Philharmonie zuidnederland; Rihm Deus Passus in de Vrijdag van Vredenburg met het Radio Filharmonisch Orkest; Mahlers Derde symfonie en Das Lied von der Erde met het Symfonieorkest Göttingen o.l.v. Christoph-Matthias Mueller; Matthäus Passion o.l.v. Reinhard Goebel; uitvoeringen van G.F. Händels Atalanta in de Verenigde Staten (Caramoor Festival, NY) met Philharmonia Baroque Orchestra; en Richard Strauss Elektra (o.l.v. Markus Stenz) in de Concertgebouw Zaterdagmatinee.
Afgelopen seizoenen was zij o.a. te horen in Moessorgski Boris Godoenov (o.l.v. Pablo Heras-Casado) in de NTR Zaterdagmatinee, Concertgebouw Amsterdam alsook Aux Bordes du Fleuve van Roussel en was zij gevraagd voor diverse opera’s in de Opera van Basel in Zwitserland in Le vin herbé (Mère d'Iseut) van Frank Martin en in Peter Grimes (Mrs Sedley) van Britten. Ook was zij te horen in de Matthaus Passion bij het Noord Nederlands Orkest o.l.v. Reinhard Goebel.