‚Martina Prins
(Koningin Gertrude) plooide haar volumineuze sopraan moeiteloos naar de
ensembleklank en vertolkte haar personage zo innemend dat je van de weeromstuit
begon te twijfelen aan haar doortrapte trouweloosheid.‘
(NRC, Joep Christenhusz, Januari 2018)
In Elsas Traumerzählung "Einsam in trüben Tagen"
führt Martina Prins ihren voluminösen Sopran, der über eine dunkel geprägte
Mittellage verfügt, mit vibratoreicher Durchschlagskraft zum Klingen. Ausladend
trägt sie die "Nil-Arie" vor. In den Arien und Duetten pulst die
pralle Italianità, die Sänger begeistern mit schönem Legato.
(Märkische Online Zeitung, mei 2016)
De Nederlandse sopraan Martina Prins studeerde zang aan de Dutch National Opera Academy in Den Haag bij Alexander Oliver, Maria Acda–Maas en Diane Forlano. In 2003 won zij een Stipendium van de Bayreuther Festspiele en werd haar een stipendium toegekend voor buitenlandse studie uit het Threes Orri Fonds, onderdeel van het Prins Bernhard Cultuurfonds.
Martina is succesvol onderweg in lied-, oratorium- en concertuitvoeringen, met b.v. Wagner’s Wesendonckliedern, Verdi Requiem, Ravel’s Shéhérazade en Mahler’s 2de Symphonie. In het jaar 2015 viel Martina de grote eer te beurt mee te mogen werken aan de officiële 70-ste 4 mei herdenking. Zij vertolkte de sopraansolo van de zelden uitgevoerde Anne Frank Cantate ‘A Child of Light’ van Hans Kox uit 1984 in het Concertgebouw door het NedPho olv Antony Hermus.
Martina wordt ook veel voor opera geëngageerd. Zij vertolkte tot nu toe een zeer gedifferentieerd repertoire met klassieke partijen als Donna Anna-DG, Marcellina-Nozze, Erste Dame-Zauberflöte en Rosalinde – Fledermaus, maar ook meer ‘excentriekere’ rollen als Lady Billows-Albert Herring, Moglie dell’Orco - Pollicino – HW Henze, Judith - Blauwbaards Burgt, Zuidenwind - Roep van de Kinkhoorn – Visman (uitgekomen op CD 2004), Ismène en Pretrèsse – Alcione - Marin Marais, Waarzegster en Moeder Overste - Engel van Vuur - Prokofiev, en de Mutter en Knusperhexe uit Hänsel&Gretel, waarbij ze samenwerkte met regisseurs en dirigenten als Kenneth Montgomery, Robert Carson, Miranda Lakerveld, Paul McCreesh, Erki Pekh, Michel Tabachnik, Hernán Schvartzman, Lorenz Duftschmidt, Marino Formenti, Gijs Leenaars, José Esandi en Anthony Hermus. De rol van Hexe in Hänsel&Gretel voerde zij eerder uit in een productie van Philipp Harnoncourt.
In de afgelopen seizoenen kon zij ook enkele weloverwogen Wagner partijen aan haar repertoire toevoegen. Zo vertolkte zij de Sieglinde olv Jac van Steen, was zij cover voor Isolde voor de Tristan&Isolde van de Tiroler Festspiele olv Gustav Kuhn, en was ze liefdesgodin Freia in het veelbesproken ‘Rheingold op de Rijn’-project, waarbij een tot theater omgebouwde rijnaak een uitverkochte tournee langs verschillende Rijnsteden maakte. In dat zelfde seizoen deed zij mee als Walküre-zuster Ortlinde bij De Nederlandse Opera, in de befaamde Ring des Nibelungen van Pierre Audi olv Hartmut Haenchen.
Afgelopen seizoenen 2017 ging Martina op tournee met Dr Miracle’s Last Illusion, waarin zij de LadyMcBeth van Verdi ten gehore bracht, met Opera2Day op tournee, nu als Reine Gertrude in de Hamlet van Ambroise Thomas, een voorstelling die ‘juichend’ door pers en publiek ontvangen is. Ook gaat zij concerten geven met Phion Ensemble o.l.v. Alexander de Blaeij met het programma Rebelse Schoonheid.
2022